To propozycja zorganizowania Dnia Ziemi w klasach I-III. Zajęcia prowadzone w formie zabawowej będą ciekawą formą pracy dla uczniów, a takze miłym elementem współzawodnictwa.
Scenariusz zajęć „DZIEŃ ZIEMI”. Temat bloku: Uczestniczymy w ogólnoświatowym Dniu Ziemi. Temat dnia: Z ekologią na ty - gry, zabawy oraz konkursy o tematyce przyrodniczej. Ogólne zadania edukacyjne:
- kształtowanie umiejętności współdziałania w drużynie;
- uświadomienie dzieciom, że ochrona środowiska jest obowiązkiem każdego człowieka;
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania różnorodnych zadań z zakresu edukacji matematycznej, polonistycznej, środowiskowej oraz plastycznej;
- kształtowanie umiejętności sportowego współzawodnictwa;
Szczegółowe zadania z zakresu edukacji - uczeń:
- pozna historię powstania Dnia Ziemi;
- pozna właściwą postawę wobec środowiska w którym żyje;
- rozwiąże krzyżówkę i odnajdzie hasło;
- nauczy się odpowiedzialności za wykonanie przydzielonych prac;
- nazwie zwierzęta oraz rośliny przedstawione na ilustracjach;
- odgadnie zagadki przyrodnicze oraz zapisze ich rozwiązania;
- pozna oraz ułoży postać Ekoludka z puzzli;
- wykona strój ekologiczny ze zgromadzonych materiałów;
- dopasuje owoce i liście na ilustracjach;
- odnajdzie ukryte w zdaniach warzywa oraz zwierzęta;
- przedstawi w formie plastycznej temat " Ziemia-planeta na której mieszkasz." i wykona go na chodniku za pomocą kredy;
- weźmie udział w wyścigu sprzątaczy;
- zmierzy węże z butelek plastikowych za pomocą miary oraz porówna ich długość z innymi wężami;
Metody pracy: rozmowa, zadaniowa, pokaz, zabawowa, bezpośredniej celowości ruchu. Środki dydaktyczne: krzyżówki, zagadki, karty ze zwierzętami oraz roślinami, puzzle z Ekoludkiem, materiały do strojów ekologicznych, rysunki owoców i liści, zdania z ukrytymi nazwami zwierząt i warzyw, pytania do quizu, kreda do malowania po asfalcie, kosze na śmieci, plansze z nazwami rodzin, miara metrowa. Czas zajęć: dzień aktywności.
- Wspólny apel wszystkich klas I-III /ustawienie klas w dwuszeregu/ - powitanie uczniów, krótkie omówienie przez p. Dyrektor przebiegu obchodów Dnia Ziemi w nasze szkole.
Dzień Ziemi jest w Polsce obchodzony po raz 32. To święto, którego tradycja powstała w Stanach Zjednoczonych. Właśnie w tym państwie 22 kwietnia 1970 roku odbyła się demonstracja, w czasie której głoszono hasło "Każdy dzień to dzień Ziemi". Manifestanci wyrażali w ten sposób swoją troskę o stan środowiska w którym żyjemy, o dbanie o to środowisko. Głosili, że bez przyrody, współgrania z nią człowiek zginie. Święto to ma nam ludziom przypominać, że jesteśmy cząstką przyrody i musimy zrobić wszystko, aby zachować, chronić oraz odnawiać środowisko przyrodnicze. Dzień Ziemi jest obchodzony na całym świecie. Do grona ekologów dołączają również dzieci, które są najbardziej pomocne w przeprowadzaniu rozmaitych akcji, takich jak sprzątanie świata czy segregacja odpadów. Do tego grona dołączyła się również nasza szkoła. Już w ubiegłym tygodniu każda klasa zbierała plastikowe butelki po napojach. Codziennie wiązaliście z nich węża. Dzisiaj zmierzymy komisyjnie długość wszystkich węży i wyłonimy zwycięską klasę. Zbierając butelki każdy z was dostrzegł jaki ogrom plastikowych butelek "zalewa" nasze otoczenie. Plastik, który potrzebuje 300 lat, aby się rozłożyć w ziemi. Z tej akcji każdy powinien zapamiętać, że miejsce pustej butelki jest w specjalnym koszu, a nie w lesie, jeziorze czy rzece. Teraz wybierzemy Komisję, która dokona pomiaru długości węży. Przypominamy, że długość węża zostanie podzielona przez ilość dzieci w klasie i to będzie ostateczny werdykt jury. W Komisji będzie po jednym uczniu z każdej klasy oraz p. ............................ ..................................................................... Pozostałych uczniów zapraszamy do wspólnej zabawy.
- Podział dzieci na dwie rodziny.
Szereg pierwszy - rodzina Bocianów. Rodzicami w tej rodzinie będą: p. M. Mądra oraz p. E. Janicka. Szereg drugi - rodzina Skowronków. Rodzicami będą: p. S. Konieczek oraz p. L. Sznydel.
- Turniej rodzin - konkurencje.
Mini regulamin. Za każdą wygraną zabawę rodzina zdobywa dwa punkty, rodzina pokonana - jeden punkt. Zawodników do konkurencji wyznaczają rodzice. Rodzice koordynują działania swoich dzieci, ale nie pomagają w wypowiedziach. Punkty przyznaje osoba prowadząca / p. T. Mania lub p. S. Piela/ i ona ma decydujący głos w przyznaniu punktów.
Konkurencje:
- "Ziemia planeta na której mieszkasz" - 3-4 wyznaczonych uczniów maluje za pomocą kredy na chodniku swój wizerunek Ziemi; /czas do końca wszystkich konkurencji/
- "Coś z niczego - moda ekologiczna" - Każda rodzina wystawia jednego ucznia. Za pomocą otrzymanych materiałów rodzic oraz 5 uczniów wykonują dla niego strój ekologiczny. /czas 10 min./
- Mierzenie węży - wyznaczona Komisja dokonuje pomiaru i oblicza metry przypadające na ucznia w danej klasie.
- Układanie postaci Ekoludka z puzzli - dwóch uczniów z każdej rodziny układa wizerunek Ekoludka. Wygrywa ta rodzina, która ułoży najszybciej. Odczytanie informacji kim jest Ekoludek.
- Zgadnij kim jestem? - Dwóch uczniów łączy na otrzymanej kartce kolejne liczby tak aby otrzymać ukryte zwierzę.
- Rozwiązywanie krzyżówki - Dwóch uczniów rozwiązuje krzyżówkę/całą/, zgłasza rozwiązanie prowadzącym.
- Nazwij oraz dopasuj owoc do liścia - Dwóch uczniów dopasowuje otrzymane rysunki i podaje nazwy.
- Zabawa sprawnościowa - Dwóch uczniów uczestniczy w wyścigu sprzątaczy. Zadanie polega na podbiegnięciu do wyznaczonego miejsca i pozbieraniu rozrzuconych śmieci do kosza i powrocie do swojej rodziny.
- Zwierzęta i rośliny - Dwóch uczestników nakleja na otrzymanych dwóch kartach (w odpowiednich miejscach) zwierzęta oraz rośliny. Pomocą w tej pracy są opisy pod pustymi okienkami.
- Zgadnij jakie warzywa i zwierzęta ukryły się w podanych zdaniach - Dwóch uczniów szuka w zdaniach ukrytych nazw i je zakreśla.
- Odgadywanie zagadek - Wyznaczeni uczniowie odgadują zagadki, pisząc odpowiedzi na kartkach.
- Quiz ekologiczny - Cała rodzina odpowiada na postawione pytanie. Każda prawidłowa odpowiedź to 1 punkt, błędna odpowiedź to -1 punkt.
- Podsumowanie turnieju rodzin, długości węży. Wręczenie najlepszym dyplomów oraz nagród za zwycięstwa.
- Zakończenie obchodów Dnia Ziemi. Zdeptanie butelek z węży i umieszczenie ich w kontenerze. Pożegnanie.
Scenariusz przygotował mgr Sławomir Piela i mgr Teresa Mania
|